Vyzpovídat někoho z učitelského sboru se pro naše periodikum
pomalu ale jistě stává obligátní záležitostí. Jelikož jsou tématem tohoto čísla
barvy, nemohli jsme zvolit nikoho jiného než nota bene nadšenou výtvarnici paní
profesorku Kateřinu Manovou.
Jak se dneska máte? Jste po prázdninách stále svěží a plná energie?
Dneska (30. září) je to celkem v pohodě, protože mám krátký den.
Ty jsi taková ta třešnička na dortu na závěr s tím rozhovorem.
Je pravda, že prázdniny člověku opravdu hodně pomohou nasbírat
energii a dát se zase dohromady, jelikož přes rok je spousta práce, takže v
tomto jsme na tom my učitelé se studenty podobně.
Co jste o prázdninách dělala? Navštívila jste nějaká zajímavá místa nebo výstavy?
Prázdniny mám vždy poměrně nabité. S manželem cestujeme většinou
nízkonákladově a každoročně se snažíme navštívit co nejvíce zajímavých míst a
procestovat zemi, ve které jsme ještě nebyli.
Letos jsme byli ve Francii, kde jsme se byli podívat na pláže
vylodění v Normandii a znovu jsme navštívili poloostrov Mont-Saint-Michel, na
který jsme se vrátili po 8 letech. Překvapilo nás, kolik se toho tam za tu dobu
změnilo a opravilo. Jak jsem zaznamenala, tak jsme se tam minuli s jedním ze
studentů, Ondrou Elbelem, jenž tam byl tou dobou s rodiči také.
Poté jsme se ještě lodí dopravili na britský ostrov Jersey v
kanálu La Manche.
Zkrátka , snažili jsme se udělat si jedinečnou cestovní
dovolenou.
Jaké byly Vaše sny, když jste byla studentkou? Chtěla jste být vždycky učitelkou?
Do mých 16 let byl stále ještě režim do roku 1989, kdy byla ta
tzv. všeobecná šeď. Studovala jsem střední pedagogickou školu, takže jsem
plánovala, že u tohoto oboru zůstanu a budu učit v mateřské škole. Nějaké plány
jsem vyloženě neměla, ale ve čtvrtém ročníku, jsem si řekla, že bych mohla
zkusit vysokou školu, protože jsem si konečně ujasnila kombinace předmětů,
které by mě v budoucnu bavily.
Jinak jsem nějaký dětský sen, po kterém bych prahla, myslím
neměla.
Kde jste studovala?
Od 14 jsem navštěvovala Střední pedagogickou školu v Přerově.
Bydlela jsem na internátě a ve třeťáku jsem si našla docela sympatický privát.
Srovnám-li to s našimi studenty, musela jsem být v podstatě samostatná
již ve věku dnešních druháků.
Nedá se tedy říct, že byste v tom prostředí a bez rodičů nějak "zdivočela"?
Právě, že vůbec ne. Jednak to byla dívčí škola – kluci, maximálně
dva nebo tři ve třídě, kteří studovali vlastně jen obor vychovatelství, byli
spíše chráněným druhem – a mezi těmi holkami se to nějak neprojevovalo, takže
ze mě rodiče mohli mít opravdu jen radost .
Vysokou školu jsem studovala v Hradci Králové, jelikož to byla
jediná škola, kde šla tehdy zvolit moje vytoužená kombinace, dějepis a výtvarná
výchova.
Máte nějaký zajímavý příběh ze studií?
Nějakou kuriozitu asi ne. Občas jsme sice našeho pana třídního
zazlobili s drobnou aférou, podobná se řešila i loni u nás na škole s oktávou.
Ale teď si vzpomínám, jak jsme se mu jednou krásně schovali, úplně ve stylu
"Cesty do hlubin študákovy duše". Když totiž milý pan profesor
dorazil do třídy, tak jediné co našel, byl nápis na tabuli "Hledej
Jiříčku“. Trvalo mu pak celou hodinu, než nás našel.
Když jsme byli ve druháku na tom intru, tak probíhala Sametová
revoluce a my jsme se jí v našich 16 letech aktivně účastnili. Dodnes obdivuju
odvahu vychovatelek, z nichž mnohé zažily rok 1968, že nás večer pustily mezi
davy demonstrantů, i když nám samozřejmě kladly na srdce, ať se v pořádku
vrátíme. Toto beru jako dobrou zkušenost do života.
Jaké předměty Vás na škole bavily?
Jednoznačně humanitní, na ty přírodovědné jsem nijak zvlášť talent
nebyla. Chemii a fyziku jsem se ještě byla schopná naučit, ale matematika
pro mě byla nerovným soupeřem. Celkem mi šly výchovy – nejlépe tedy
výtvarka, a proto jsem se ji později rozhodla studovat. Bavily mě také jazyky –
čeština, ruština i angličtina, kterou jsme měli bohužel jen
"nárazově" poslední rok.
Víme o Vás, že učíte dějepis a výtvarnou výchovu. Uvažovala jste
někdy nad jinou kombinací?
Právě již zmiňovaná čeština mě také napadla a zkoušela jsem i
přijímací zkoušky, ale když vyšel dějepis s výtvarkou, tak to pro mě byla jasná
volba.
Učila jste i na jiných školách?
Vzhledem k tomu, že pocházím z Nového Jičína, tak jsem tam učila
rok na Základní škole Komenského, kde byl tehdy mým kolegou pan profesor
Reichert. Oba jsme potom, v roce 1999, nastoupili zde na gymnázium, což bylo
takové úsměvné, když jsme se zde znovu potkali, aniž bychom o sobě navzájem
věděli.
Hned od začátku, co jsem nastoupila, jsem byla třídní primy, takže
to bylo poměrně hektické.
Co máte na učitelství ráda a co naopak nerada?
Obecně mě baví pracovat s lidmi a komunikovat s nimi. Vůbec si
nedovedu představit, že bych měla být celý den někde zavřená v kanceláři a
ťukala do klávesnice. Strašně mě baví být "ve střehu", diskutovat s
žáky, jsem opravdu zvědavá na jejich názory a reakce na určité podněty, které
jim dám. Také mě potěší, když v nich vzbudím zájem o nějakou problematiku a
podnítím je třeba i k nějakému samostudiu.
Naopak nemám ráda opravování písemek a třídní schůzky. (smích) Ne
však, že by si chodilo hodně rodičů stěžovat. Jen občas přijdou někteří
rozhořčení nad dvojkou z dějepisu, obzvláště co se týče studentů nižšího
gymnázia, ale to beru spíše tak, že zatím srovnávají realitu ze základní školy.
Fronty před kabinetem ovšem nemívám.
Učíte raději dějepis nebo výtvarnou výchovu?
V podstatě nastejno. Každý z předmětů má své obtížnější části. V
dějepise je někdy složité vhodně rozkouskovat učivo tak, aby bylo pochopeno a
vyhledat nejlepší materiály, protože v dnešní době je těch pramenů, ze kterých
můžeme čerpat informace opravdu spousta. Výtvarka je zase těžká v tom, že se
někdy žáci výrazně podceňují a já od nich vyžaduji maximální výkon, nebo naopak
těm žákům není dáno a já jim to nemůžu dát najevo a opět od nich vyžaduji
maximální výkon. Výtvarná výchova je – alespoň podle mě – právě hodně o
přístupu ke studentovi.
Myslíte si, že je lepší, když na výtvarku učíte pouze polovinu třídy?
Rozhodně ano, přirovnám-li to ke způsobu výuky na základní škole,
kdy jsem učila celou třídu dohromady a to ještě tím stylem, že jsme byli nuceni
si přenášet pomůcky přes celou školu. Tyto hodiny bych definovala spíše jako
krocení dravé zvěře. Výtvarka ve 30 lidech a s jedním umyvadlem?
Nemožné!
Nyní jsou hodiny pro mě obrovskou úlevou, také proto, že máme dole
(v suterénu) perfektní zázemí.
Učíte ve výtvarné výchově raději praktickou část nebo dějiny
umění?
Mnohé studenty asi nepotěším, když řeknu, že si užívám i výuku
teorie.
Čím je člověk starší, tím více získává souvislostí a znalostí,
které různě vyčte, a já jsem ráda, když pak tyto nabyté vědomosti mohu předat
dál. A když vidím, že mám šikovnou skupinu, tak s nimi opravdu moc ráda pracuju
i prakticky.
Prozradíte nám nějaký kuriózní zážitek, co se Vám přihodil za Vaši učitelskou kariéru?
Určitě. Je jich ale tolik, že už se mi všechny ani
nevybavují.
Před pár lety jsme byli se studenty na zájezdu v Itálii, kde jsme
měli pana průvodce, který už byl sice v letech, ale pořád celkem aktivní. Byli
jsme v Benátkách, kde jsme jej hned na začátku prohlídky ztratili, protože si
šel svým tempem a nehleděl na to, že má za sebou celý autobus lidí. A když jsme
se s panem průvodcem konečně sešli, tak jsme pro změnu ztratili půlku výpravy.
Nakonec samozřejmě vše dobře dopadlo a večer jsme se všichni v pořádku sešli u
autobusu.
Z Itálie však mám i méně příjemné zážitky, kdy jedna studentka
spadla a měla záchvat, takže jsme s ní museli do nemocnice. Měla jsem pak velké
obavy, jak to budeme řešit.
Jaké historické období Vás nejvíce zajímá a proč?
Každé má něco do sebe. Z mého pohledu mi přijdou zajímavé i
nejnovější dějiny 20. století, protože to studenty baví a rádi o tom diskutují.
Také je dobré, že k tomuto období existuje mnoho materiálu, které mohu rozhodně
lépe interpretovat než třeba učivo pravěku.
Existuje učivo, které naopak nerada vyučujete?
Hodně to závisí na tom, co nemají rádi studenti. Třeba politický
vývoj v 19. století nepatří zrovna mezi oblíbenou látku, obzvláště rok 1848 a následný vývoj, kde
se vyskytuje i mnoho informací, jež žáci – upřímně řečeno – pravděpodobně ani
nevyužijí.
Koho – ať už živého, či mrtvého (panovníka, umělce,…) – byste chtěla potkat a na co byste se ho zeptala, kdybyste měla tu možnost?
Třeba Le Corbusiera bych se ráda zeptala, proč tak miloval beton a
proč ho cpal i tam, kde to opravdu nešlo. Z tohoto důvodu jsou v současné době
některé jeho budovy šedivé a plesnivé. Dále bych se ráda potkala s Picassem a
zeptala se ho, jak došel ke kubismu, co ho k tomu s Braquem vedlo. Tohoto bych
byla ráda svědkem. Ráda bych se zeptala i Kupky, jak ho to napadlo s tím míčem
nebo Barevnou fugou…
Přála bych si potkat Salvadora Dalího a zeptat se jej, co je to na
fasádě muzea ve Figueres. (pozn. autora: na fasádě se nachází zlaté zdobení,
nápadně připomínající výkaly)
Který umělecký směr je Vám nejbližší?
Obecně se to asi nedá říct. Spíše se to odvíjí od autorů nebo
jejich děl. Pokud bych i přesto měla vypíchnout několik směrů, tak bych vybrala
některé z těch moderních, jako jsou kubismus, fauvismus nebo abstrakce.
Osobně se mi nejvíc líbí jednoduchá, svěží architektura
vycházející z funkcionalismu, se kterou se často setkáváme i dnes. V okolí se
mi líbí třeba stavby od architekta Kamila Mrvy. Zaujala mě samozřejmě asi
nejznámější funkcionalistická stavba u nás, vila Tugendhat, již bych ráda
viděla po rekonstrukci.
Hned pár metrů od školy, pod jídelnou, se také nachází velmi
povedená funkcionalistická stavba – vila Roberta Schöna, od architektů
Šlapetových.
A co sochy?
Například tvorba Alberta Giacomettiho je velmi jedinečná. Jedná se
o tenké surrealistické sochy, které dokáží zaujmout na první pohled.
Dále pak Michelangelo a jeho skvostná Pieta.
Jací jsou Vaši další oblíbení malíři?
Jednoznačně Kupka a Picasso, i když jeho pozdější práce už se mi
nejeví tolik zajímavé. Dále pak Monet – vymyslel impressionismus (Východ
slunce, krajiny, lekníny) a měl kuráž své práce vystavovat, i když se mu
ostatní posmívali, Caravaggio – u něj obdivuju tu "drzost" namalovat
do náboženských motivů osoby se špinavýma nohama či zobrazit realitu takovou, jako
si ji nikdo nepřál vidět. Potom Michelangelo a jeho Sixtinská kaple – obdivuju,
jak vůbec dokázal v tak nelidských podmínkách se zakloněnou hlavou vytvořit tak
rozsáhlou malbu.
Všechno to jsou osobnosti, jež výrazným způsobem ovlivnily
výtvarnou kulturu a vyvinuly různé nové prvky.
Kdybyste si mohla pořídit domů kterýkoliv slavný obraz, který byste si vybrala?
Těžká otázka… <autor: Třeba "Poslední večeři" do
ložnice?> Tak to bych asi nechtěla. (smích)
Myslím, že bych zvolila nefigurální malbu. Líbí se mi nadčasová
díla – konkrétně obrazy Zdeňka Sýkory. Tento malíř je ve své tvorbě specifický
užíváním počítačových výpočtů pomocí algoritmů, z čehož mu vznikly různé tvary
a čáry, které následně přemalovával.
Neuvažovala jste někdy nad tím, že byste se stala umělkyní?
To určitě ne, na to nemám odvahu a možná i potřebný talent.
Myslím, že by mi především chyběla inspirace a obrovské množství
nápadů, bez kterých se úspěšný umělec neobejde. Nikdy jsem nabyla dostatečně
progresivní typ a také mi chybí špetka exhibicionismu a potřeba ukazovat svoje
díla.
Malujete si doma ve volném čase?
Dříve jsem malovala. Jednalo se spíše o takové pokusy, které
zůstaly doma ve složce pod postelí… Později už jsem na to měla čím dál tím méně
času a i snaha něco vytvořit postupem ustupovala.
Když se nad tím zamyslím, tak vlastně tvořím každý den se
studenty, kdy jim pomáhám vytvořit jejich práce a nasměrovat je nějak kupředu.
Vždy se snažím přemýšlet jako oni, jít s nimi a dosáhnout kýženého výsledku.
Co jste malovala?
Paradoxně mi byla nejbližší figurální malba, čili portréty, obrazy
postav…
Jaká je Vaše oblíbená technika?
Preferuji především různé techniky malby. Při studiích jsem neměla
příliš v oblibě kresbu, která je extrémně náročná na přesnost.
Také prostorové práce a busty jsou zajímavé – v této souvislosti
mě napadá úsměvná příhoda, kdy škola neměla peníze na novou hlínu, a tak jsme
již vzniklé busty museli rozbít a rozmočit, abychom mohli s hlínou znovu
pracovat. Taková mírně demotivující činnost.
Naopak jsem nikdy nepřišla na chuť třeba technice suché jehly a
podobných složitých procesů, například akvatintu či leptu.
Jaký je obecně váš názor na umění? Upřednostňujete spíše starší díla?
Myslím, že moderní umění nemá vůbec žádné hranice. Nevadí mi,
jedná se o přirozený vývoj a každý si svobodně tvoří, co jen chce. Je to otázka
vkusu každého jedince, co vystaví a je jen na nás, jaký si na to uděláme názor.
Nikoho tedy neodsuzuji, a ani nemohu s jistotou tvrdit, že upřednostňuji starší
umění – zkrátka se snažím vybrat si ze všeho své favority.
Tématem tohoto čísla jsou barvy… Jaké jsou tedy Vaše oblíbené?
Nemám neoblíbené. Spíše mám ráda různé jejich kombinace – vždy se
mi líbily odvážnější, jako dával dohromady například Kubišta, čili modrou a
zelenou.
Co se oblečení týče, tak jsem poměrně konzervativní. Když jsem
byla mladší, měla jsem odvahy daleko více, ale nyní již dávám přednost
decentnějším odstínům
Jaké roční období máte nejraději?
Mám ráda všechny – jediné, co nemám ráda, jsou dny typické svou
šedí a chladem, takže konec podzimu a začátek jara fakt moc nemusím.
Jaký je Váš nejoblíbenější den v roce? S Vaším dovolením si zkusím tipnout – 30. červen?
Ty mi tady něco podsouváš. (smích) Ano, možná by mezi ně také mohl
patřit. Avšak na druhou stranu je zajímavé pozorovat žáky a jejich výrazy první
den školy, často bývají více znechuceni než učitelé. (smích)
Obecně mám ráda dny, kdy se sejdeme s celou naší rodinou.
Když už zmiňujete čas strávený s rodinou, konají se u Vás nějaké velké oslavy Vánoc a jiných svátků, kdy se všichni společně sejdete?
Na velkých oslavách si s rodinou nezakládáme. Dokonce ani nemáme
problém přes svátky někam vycestovat, takže na těchto tradicích, i co se jídla týče,
si příliš nepotrpíme.
Jaké máte další koníčky kromě umění a historie?
Většinu zbývajícího volného času trávím geocachingem, takže
blázníme s manželem po lese a hledáme všelijaké krabičky. V okolí se nám již
podařilo většinu "cachek" nalézt, a tak často jezdíme autem za naší
zálibou i někam dále. Nejraději mám poklady, k jejichž dosažení musíme zdolat
nějaký odlehlý kopec nebo třeba přebrodit řeku. Takový úlovek mě tedy dokáže
potěšit nejvíce.
Co Vy a hudba?
Vyrůstala jsem na skupinách U2, Pearl Jam a INXS, dodnes jsou
vlastně moje nejoblíbenější. Čas od času si ale ráda poslechnu i vážnou hudbu.
Chodíte také do divadla?
Ano, občas chodíme do Beskydského divadla v Novém Jičíně, nejvíc
na činohru, která nás zaujme v programu. Mým asi nejoblíbenějším dramatem byla
inscenace Hrdý Budžes s Barborou Hrzánovou v hlavní roli – tam jsem nasmála
snad nejvíc.
A co literatura? Zaujalo vás také něco z povinné četby?
Ráda čtu detektivky všeho druhu.
Z povinné četby?!? Nevím, jak to teď máte vy, ale my jsme moc povinnou
četbu nečetli. (smích) Tehdy byl samozřejmě seznam knih úplně jiný a výběr jsme
měli dost omezený. Z knih, které máte nyní v povinné četbě vy, se mi líbí
například díla od Bohumila Hrabala nebo Žert od Milana Kundery.
Vím, že také ráda cestujete za kulturou… kde všude jste byla? Jaké země jste navštívila?
Většinou se snažíme všude dopravit po vlastní ose, což nás trošku
limituje, a navíc se snažíme vyhýbat místům s velkou koncentrací turistů.
Projeli jsme mnoho významných míst , nejvíc v Itálii a víceméně
navštívili místa, o kterých učím, kde se sice mé neoblíbené přelidněnosti
většinou nevyhneme, avšak vždy lze najít dobu, kdy je u památek klid, takže si
klidně přivstaneme a vydáme se vstříc kultuře hned po východu slunce. Dále pak
Španělsko, Portugalsko i Francii.
Kromě těch nejznámějších pamětihodností jsme navštívili i různé
malé horské vesničky, kde dávají lišky dobrou noc, a také venkov – třeba v
Toskánsku na jihu Itálie je moc hezká příroda.
Co se týče takových těch typických dovolených, jako vyvalit se
někde na týden u moře a zaplatit si v hotelu all inclusive, to mi přijde jako
ztráta času. Svůj volný čas raději trávím aktivně, třeba i cyklistikou, ale
samozřejmě se najde i chvíle, kdy jen relaxujeme na pláži.
V zimě buď jezdíme na dovolené na jih, nebo se procházíme po
horách. Manžel se mě také snažil přesvědčit na běžky, ale brzo jsme oba
zjistili, že tudy cesta nepovede .
Kam byste se ještě chtěla podívat?
Do Izraele. Chtěla bych navštívit Jeruzalém a místa spojená s
počátky křesťanské civilizace.
Plánujete letos opět výtvarnou exkurzi do Vídně?
Letos se místo do Vídně vydáme se studenty do Kutné Hory, protože
v Albertině není tento rok pro žáky příliš atraktivní výstava. Navštívíme
historické jádro s chrámem sv. Barbory, jenž je zapsán na seznam dědictví
UNESCO. Dále máme na programu románský kostel svatého Jakuba u Kutné hory,
Kostnici i středověký dóm v Sedlci u Kutné Hory.
Chtěla byste něco vzkázat našim čtenářům?
Ať zůstanou věrní Magičnu!
Mnohokrát Vám děkuji za rozhovor.
Na závěr jsem si pro Vás připravila drobnou výzvu... byla byste schopná mě v rychlosti načrtnout?
Daniela Večeřová, Ok
Žádné komentáře:
Okomentovat